ایستگاه راه‌آهن اراک کجاست؟

ایستگاه راه‌آهن اراک کجاست؟

12 بازدید
زمان مطالعه: 4 دقیقه

اراک، یکی از کلان‌شهرهای ایران است و رفت‌وآمدهای زیادی به آن صورت می‌گیرد. این شهرستان از شمال به ساوه، از شمال‌غرب به همدان و از شمال‌شرق به تفرش و آشتیان محدود می‌شود. در غرب اراک، شهرستان‌های خمین، ملایر و الیگودرز قرار گرفته‌اند و در شرق نیز به محلات متصل می‌شود. سفر به استان مرکزی و سفر به اراک، به‌دلیل برخورداری این استان از خط راه‌آهن، بسیار آسان شده است. قطار، وسیله‌ای امن، راحت و ارزان برای سفرهای دور و نزدیک به‌ شمار می‌رود. بلیط قطار اراک به‌دلیل، قیمت مقرون‌به‌صرفه، جذابیت مسیر و امکانات قابل ‌توجه قطارهای آن، همواره جزو پرفروش‌ترین بلیط ‌های خطوط راه‌آهن کشور است. در این مطلب، ضمن معرفی ایستگاه راه‌آهن اراک و آدرس و امکانات آن، درباره مسیر قطارهای اراک نیز صحبت خواهیم کرد.

 

آدرس ایستگاه راه‌آهن اراک

ایستگاه راه‌آهن اراک در خیابان شیرودی، خیابان چهار سرباز و میدان راه‌آهن این شهر واقع شده است. از طریق شماره تلفن ۳۳۱۲۵۸۰۶ – ۰۸۶ می‌توانید با این ایستگاه تماس بگیرید.

چطور به ایستگاه راه‌آهن اراک برویم؟

باتوجه به قرارگیری ایستگاه راه‌آهن اراک در نزدیکی مرکز شهر، راه‌های دسترسی به آن آسان است. این ایستگاه، ۱۰ دقیقه با مرکز شهر فاصله دارد که با استفاده از تاکسی یا اتوبوس‌های شهری به‌راحتی می‌توانید به آنجا بروید. در ایستگاه راه‌آهن اراک، امکانات مناسبی برای رفاه و راحتی مسافران تعبیه شده است.

امکانات ایستگاه راه‌آهن اراک

ایستگاه راه‌آهن اراک، محیطی تمیز و مرتب با امکاناتی ازجمله سرویس بهداشتی، سالن انتظار، تابلوهای دیجیتالی اعلام وضعیت قطارها، مکانی برای شارژ موبایل، رستوران، غرفه‌های فروش سوغاتی و لوازم مورد نیاز مسافر، اتاق کودک، باجه فروش بلیط و اطلاعات مسافری، بانک، دستگاه خودپرداز و آسانسور است.

ایستگاه‌های راه‌آهن اراک

به‌طور کلی، حوزه راه‌آهن اراک، ۴۲۶ کیلومتر خط ریلی در استان‌های قم، مرکزی و لرستان است که ۲۰ ایستگاه را شامل می‌شود. مسیر راه‌آهن اراک به سمت‌های مختلفی گسترده شده است و ایستگاه‌های زیادی در این مسیر وجود دارند که در فهرست زیر آن را نام برده‌ایم.

  • ایستگاه قطار سمیه
  • ایستگاه قطار نورآباد
  • ایستگاه قطار شازند
  • ایستگاه قطار سمنگان
  • ایستگاه قطار اراک
  • ایستگاه قطار ملک‌آباد
  • ایستگاه قطار مشک‌آباد
  • ایستگاه قطار نانگرد
  • ایستگاه قطار راهگرد
  • ایستگاه قطار سواریان
  • ایستگاه قطار باغیک

بدین‌ترتیب خط راه‌آهن اراک از ایستگاه سمیه (ایستگاه قطار فوزیه سابق) آغاز می‌شود و پایان مسیر نیز در ایستگاه قطار باغیک است. از میان موارد بالا، ایستگاه سمنگان جزو ایستگاه‌های درجه‌یک خط محسوب می‌شود.

مسیرهای ریلی راه‌آهن اراک

تمام ایستگاه‌های راه‌آهن فقط به مسیرهای خاصی سرویس‌دهی انجام می‌دهند. ایستگاه راه‌آهن اراک نیز به همین شیوه است. مسیرهای ریلی ایستگاه راه‌آهن اراک به‌صورت رفت‌وبرگشت انجام می‌شود و موارد زیر را در‌بر‌می‌گیرد.

مسیر قطار تهران-اراک (اراک-تهران)

فاصله اراک تا تهران با قطار ۶ ساعت است. در مسیر قطار اراک-تهران، ایستگاه‌های قم، محمدیه، تپه سفید و اسلامشهر قرار گرفته‌اند. شرکت‌های رجا و بن‌ریل، با استفاده از قطار سه‌ستاره البرز، قطار سه‌ستاره ۶تخته پارسی و قطار چهار‌ستاره کوپه‌ای کرخه، در این مسیر خدمات‌رسانی می‌کنند.

مسیر قطار مشهد به اراک (اراک-مشهد)

مسیر قطار اراک به مشهد در ۱۵ ساعت طی می‌شود. در این مسیر، ایستگاه‌های بین‌راهی قم، تهران، گرمسار، بیابانک، دامغان، لارستان، شاهرود، نقاب، نیشابور و کاشمر قرار گرفته‌اند. تنها قطار فعال در مسیر مشهد به اراک و بالعکس، قطار سه‌ستاره ۶تخته پارسی متعلق به شرکت مسافربری رجا است.

مسیر قطار قم به اراک

فاصله زمانی اراک تا قم با قطار، ۲ ساعت است. شرکت‌های مسافربری رجا و بن‌ریل با قطارهای باکیفیت، مسئولیت جابه‌جایی مسافران در مسیر قطار اراک-قم و بالعکس را برعهده دارند. قطارهای این مسیر از ایستگاه‌های راهک، باغیک و ساقه عبور می‌کنند.

مسیر قطار سمنان به اراک

مسیر قطار سمنان به اراک و بالعکس در ۹ ساعت طی می‌شود. قطار سه‌ستاره پارسی متعلق به رجا، در این مسیر تردد می‌کند. قیمت بلیط قطار پارسی رجا مناسب است و امکانات بسیار خوبی ارائه می‌دهد. ایستگاه‌های بین‌راهی نیز، ایستگاه‌های قم، تهران و سمنان هستند.

مسیر قطار اهواز-اراک

مسافت اهواز تا اراک با قطار در ۱۱ ساعت طی می‌شود. قطار ۳ستاره البرز متعلق به شرکت رجا در این مسیر خدمات‌رسانی می‌کند. قطارهای این مسیر از ایستگاه‌های بین‌راهی سمنگان، ازنا، دورود، بیشه، سپیددشت، تنگ‌هفت، تنگ‌پنج، مازو، اندیمشک، شوش و هفت‌تپه عبور می‌کنند.

مسیر قطار اراک-ملایر

ملایر یکی از شهرهای استان مرکزی است و براین اساس مسیر قطار اراک به ملایر، یک مسیر درون‌استانی محسوب می‌شود. مسئولیت جابه‌جایی مسافران در این مسیر نیز برعهده شرکت رجا است که با قطار سه‌ستاره ۶تخته پارسی انجام می‌شود.

مسیر قطار اراک-شاهرود

فاصله اراک تا شاهرود با قطار، ۱۰ ساعت است. امکانات بسیار خوب قطار سه‌ستاره ۶تخته پارسی متعلق به شرکت رجا در این مسیر، سفری راحت و مهیج را برای مسافران رقم می‌زند. ایستگاه‌های قم، تهران و سمنان در مسیر قطار اراک تا شاهرود قرار گرفته‌اند.

امکانات قطارهای اراک

به‌طور کلی در مسیرهایی که مبدأ یا مقصد آن ایستگاه راه‌آهن اراک است، قطارهای نسبتاً باکیفیتی فعال هستند. امکانات این قطارها متنوع و قیمت بلیط‌ های آن‌ها نیز مقرون‌به‌صرفه است. با خرید بلیط قطار اراک، مسیر سفرتان را با امکانات رفاهی و سرگرمی به شرح زیر طی خواهید کرد.

  • سرویس‌های بهداشتی ایرانی و فرنگی در واگن‌ها
  • سیستم‌های صوتی و تصویری برای سرگرمی
  • پریز برق برای شارژ کردن وسایل الکترونیکی، غالباً موبایل
  • بوفه، کافه و رستوران با امکان فروش وعده‌های غذایی، تنقلات و میان‌وعده
  • سرویس خواب و تخت
  • امکانات سرگرمی مانند اینترنت و روزنامه
  • بسته‌های پذیرایی
  • ارتباط داخلی با مهماندار
  • ارائه ویلچر برای افراد توان‌خواه

فلای تودی؛ کامل‌ترین مرجع خرید اینترنتی بلیط قطار

فلای تودی؛ یکی از معتبرترین آژانس‌های مسافرتی در ایران و خاورمیانه به حساب می‌آید. این آژانس با راه‌اندازی سایت جامع و کاربرپسند خود، امکان خرید بلیط قطار مسیرهای مختلف ازجمله بلیط قطار اراک را تنها در چند دقیقه و با چند کلیک فراهم کرده است. شما می‌توانید از طریق سایت فلای تودی، پیش از رزرو بلیط قطار، به‌ تمامی اطلاعات قطار ازجمله، نوع و ستاره، ساعت حرکت، ساعت ورود به مقصد، ایستگاه‌های توقف بین مسیر و … دسترسی داشته باشید و بلیط قطار برای تاریخ مدنظرتان را با آگاهی کامل رزرو کنید. همچنین می‌توانید با مشاهده و مقایسه قیمت بلیط قطارهای مختلف، ارزان‌ترین بلیط قطار را برای تاریخ و مسیر موردنظرتان انتخاب کنید.