متحرک

  گیف

GIFها فرمت‌های تصویری فوق‌العاده محبوبی هستند. مردم روزانه میلیون‌ها گیف را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، واتس اپ و توییتر به اشتراک می‌گذارند. ضرب‌المثل "یک عکس به هزار کلمه می‌ارزد" برای GIF‌ها صادق است. آن‌ها می‌توانند ثابت یا متحرک باشند. اما ویژگی متحرکشان باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها می‌شود.

فایل GIF چیست؟

GIF‌ها را فرمت تبادل گرافیکی می‌نامند که مخفف Graphics Interchange Format است و اولین بار در 15 ژوئن 1987 استفاده شد.

GIFها به عنوان تصاویر متحرک شناخته می‌شوند، در واقع آن‌ها یک کلیپ متحرک کوتاه 3 تا 4 ثانیه‌ای هستند. علاوه بر این به دلیل نداشتن صدا به عنوان تصاویر متحرک شناخته‌ شده‌اند. GIF‌ها انیمیشن‌ها را با ترکیب تصاویر با اندازه فایل‌های کوچک نمایش می‌دهند که برای به اشتراک گذاشتن واکنش‌های احساسی ما استفاده می‌شود.

تاریخچه فایل GIF

فرمت فایل GIF در ژوئن 1987 توسط دانشمند کامپیوتر استیو ویلهایت و گروهش در شرکت فناوری ایالات‌متحده CompuServe ایجاد شد که در اصل برای سرعت بخشیدن به فرآیند دانلود برای تصاویر بزرگ طراحی شده بود. این فایل همچنین جایگزین فرمت سیاه و سفید CompuServe برای دانلود فایل با فرمت رنگی شد.

نسخه‌های اولیه CompuServe از فرمت فایل GIF 87a و 89a نام داشتند. همراه با فایل‌های XBM سیاه و سفید، GIF اولین فرمت تصویری بود که معمولاً در وب‌سایت‌ها ظاهر می‌شد.

گفتنی است که فایل GIF برای ارائه عملکردهای انیمیشن بیشتر تکامل یافته است. به عنوان مثال، سازندگان در سال 1995، پس از کار بر روی مرورگر Netscape Navigator، توانایی ساخت انیمیشن‌های GIF را به دست آوردند. فیس بوک در سال ۲۰۱۵ شروع به پشتیبانی از GIF کرد و اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ آن را دنبال کرد.

 

ویژگی منحصر به فرد گیف‌ها

 ازجمله ویژگی‌های فنی این قالب گرافیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رنگی بودن در مقایسه با قالب‌های قدیمی‌تر RLE که از دو رنگ سیاه و سفید پشتیبانی می‌کنند
  • کدگذاری بهتر نسبت به قالب‌های گرافیکی پیشین مانند PCX
  • فشرده‌سازی تصویر و حجم کم
  • امکان ذخیره کردن چند عکس در یک فایل (تصاویر متحرک)
  • پیش نمایش اولیه‌ای از تصویر قبل از دانلود کامل فایل
  • امکان ذخیره کردن بخش کوتاهی از یک فیلم

ویژگی‌های فایل‌های GIF

چند تصویر در یک فایل:

برجسته‌ترین ویژگی فایل‌های GIF این است که می‌توانند بیش از یک فایل تصویری را در یک فایل تصویری متحرک ذخیره کنند.

شفافیت در هنگام ویرایش:

شفافیت قابلیتی است که باعث می‌شود از فایل‌های GIF حتی در فایل‌های ویدیویی استفاده شود و به این معناست که یک فایل GIF پس‌زمینه ندارد و کاربر می‌تواند هر چیزی را که می‌خواهد در پس‌زمینه قرار دهد.

نسبت تراکم:

فایل‌های GIF از فشرده‌سازی داده‌های بدون اتلاف استفاده می‌کنند، به این معنی که هنگام ایجاد GIF، داده‌ها هرگز از بین نمی‌روند. به عبارت ساده، تمام تصاویر استفاده شده در یک GIF کیفیت تصویر خود را حفظ می‌کنند.

 

مزایا و معایب گیف

مزایای گیف

  • انتقال یا به اشتراک‌گذاری فایل‌های GIF بسیار سریع‌تر از اشتراک‌گذاری یک فایل ویدئویی است.
  • گیف‌ها اندازه‌های کوچکی دارند و فضای بسیار کمتری برای ذخیره می‌گیرند.
  • GIF‌ها از CSS پشتیبانی می کنند، بنابراین به راحتی در صفحات وب جاسازی می‌شوند و سریع‌تر از ویدیو بارگیری می‌شوند.
  • جزئیات اصلی هر تصویر هنگام ساخت یک فایل GIF هرگز از بین نمی‌رود، زیرا از فشرده سازی بدون اتلاف استفاده می‌کند.

معایب گیف

  • ویرایش گیف‌ها دشوار است.
  • نرخ فریم در مقایسه با ویدیوهای قدیمی بین 15 تا 24 فریم بر ثانیه است.
  • گیف‌ها فایل‌هایی با وضوح پایین از 480p تا حداکثر 720p هستند.

 

چرا از فایل GIF استفاده می کنیم؟

فایل‌های GIF همه کاره هستند و هیچ جایگزینی مانند آن‌ها نیست، به همین دلیل است که کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به کاربردهای آن اشاره می‌کنیم:

  • لوگوهای متحرک: وب سایت‌ها از فایل‌های GIF برای نمایش لوگوهای متحرک کم رنگ استفاده می‌کنند. این آرم‌ها فضای ذخیره‌سازی کمی را اشغال می‌کنند و در اتصالات اینترنت کندتر به درستی کار می‌کنند.
  • برای نشان دادن رویهGIF‌ها: همچنین برای نشان دادن مراحل یا آموزش‌های ساده استفاده می‌شوند. ماهیت کوتاه و تکراری آن‌ها درک آموزش را آسان می‌کند.
  • برای توضیح احساسات: ما عموما از گیف‌ها برای نشان دادن احساسات خود استفاده می‌کنیم، چراکه نوشتن تنها نمی‌تواند به درستی منظور ما را منتقل کند. علاوه بر این، بیشتر گیف‌ها قابل توضیح هستند و زیرنویس روی آن‌ها وجود دارد.
  • استفاده از گیف‌ها در بازاریابی و تبلیغات می‌تواند بسیار موثر باشد. بسیاری از برندها از GIF به عنوان راهی برای تبلیغات خود بهره می‌برند. به دلیل اینکه زمان مشاهده این فایل‌ها کم است، هر کاربری برای تماشا آن صبر می‌کند. از این جهت نمایش محصولات جدید و معرفی برند از طریق گیف در روش‌های مختلف بازاریابی، افزایش فروش نقش موثری ایفا می‌کند.

چگونه یک GIF بسازیم؟

چند روش برای ساختن گیف وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد یک GIF از هر تصویر یا کلیپ ویدیویی استفاده کنید. در ادامه به چند روش سریع می‌پردازیم.

وب سایت‌هایی مانند Giphy.com برای ایجاد GIF شما بهترین هستند.

  • برای ساختن GIF خود به «com» بروید.
  • پس از باز کردن، روی «ایجاد» از گزینه کلیک کنید.
  • اکنون از سمت چپ گزینه «GIF» را انتخاب کنید.
  • با کلیک بر روی دکمه آپلود می‌توانید فایل‌ها را آپلود کنید و تعداد ثانیه‌ها را برای هر تصویر انتخاب کنید.
  • پس از آماده شدن برای دانلود، روی تصویر خود کلیک راست کرده، «Download image as» را انتخاب کنید و آن را به عنوان GIF ذخیره کنید.

چگونه یک فایل GIF را باز کنیم؟

اگر نمی‌دانید چگونه یک فایل GIF را باز کنید، نگران نباشید. اکثر سیستم عامل‌ها و برنامه‌های کاربردی وب دارای ویژگی‌های داخلی برای باز کردن یک GIF هستند، اما برخی جزئیات برای باز کردن آسان هر فایل GIF در یک پلتفرم خاص وجود دارد. اکثر نرم‌افزارهای ویرایش تصویر و ویدئو می‌توانند به راحتی یک فایل GIF را باز کنند.

نمایشگر GIF برای ویندوز

در ویندوز، چندین برنامه برای باز کردن یک فایل GIF استفاده می‌شود. Photo Viewer داخلی ویندوز بهترین ابزار برای باز کردن فایل‌های GIF است. فقط باید روی فایل دو بار کلیک کنید و نمایشگر عکس آن را نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید آن را در Windows web explorer باز کنید.

 نمایشگر GIF برای MacOS

روند باز کردن یک GIF در سیستم عامل مک مشابه ویندوز است. روش Space Bar یکی از بهترین روش‌ها برای باز کردن فایل GIF است. فقط گیف را پیدا کنید و آن را انتخاب کنید. سپس، نوار Space را  کلیک کنید تا باز شود.

برنامه‌هایی که از مشاهده یا ویرایش فایل‌های GIF پشتیبانی می کنند

راه دیگر از طریق نرم‌افزار است. چندین نرم‌افزار ویرایش مانند PicsArt، Adobe illustrator و Meme Generator Fillmore وجود دارند که به راحتی یک فایل gif را در سیستم عامل ویندوز باز می کنند.

Canva Animator

Canva animator بهترین برنامه برای ایجاد یک فایل GIF است. Canve تقریباً از همه انواع فرمت‌های تصویری پشتیبانی می‌کند. انیماتور Canva برای ساختن ارائه‌ها استفاده می‌شود و می‌توانید هر GIF را به انیماتور Canva وارد کنید.

فتوشاپ

فتوشاپ به شما امکان می‌دهد فایل‌های GIF را مشاهده کنید و همچنین می‌توانید آن‌ها را ویرایش کنید. وارد کردن یک فایل GIF در فتوشاپ آسان است. شما می‌توانید GIF خود را انتخاب و در صفحه فتوشاپ رها کنید. ممکن است وارد کردن فتوشاپ در مقایسه با سایر برنامه‌ها کمی طول بکشد.

 

چگونه گیف بسازیم و دانلود کنیم؟

ابزارهای آنلاین و آفلاین زیادی برای ایجاد GIF وجود دارد، مانند After Effects، Canva (آنلاین)، Photoshop و Illustrator که می‌توان به چند مورد اشاره کرد.

از آنجایی که Canva gif maker یک برنامه آنلاین محبوب برای ساخت یک GIF سریع است. در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

  • مرحله 1. روی پیوند داده شده «Canva Gif maker» کلیک کنید تا باز شود.
  • مرحله 2. پیوند را باز کنید و گزینه «Make A GIF Free» را انتخاب کنید.
  • مرحله 3. اکنون می‌توانید با کشیدن و رها کردن تصاویری که می‌خواهید، از آن‌ها گیف بسازید.
  • مرحله 4. می‌توانید از متون، عناصر، پس‌زمینه، و غیره انتخاب کنید

چگونه یک GIF دانلود کنیم؟

هنگامی که ساخت و ادغام تصاویر خود را به پایان رساندید، زمان آن رسیده است که همه تصاویر را به صورت یک فایل GIF دانلود کنید.

 

  • مرحله 1. دکمه «اشتراک‌گذاری» را فشار دهید و «دانلود» را از لیست انتخاب کنید.
  • مرحله 2. پس از دانلود، می‌توانید نوع فایل را به انیمیشن GIF/Movie تغییر دهید. شما می‌توانید بسیاری از گزینه‌های دیگر را نیز در فایل مشاهده کنید.
  • مرحله 3. «دانلود به عنوان یک GIF» را انتخاب کنید.

چگونه فایل‌های GIF را فشرده و تبدیل کنیم؟

روش‌های مختلفی برای فشرده سازی GIF وجود دارد که می‌توانید برای کاهش اندازه گیف خود انجام دهید. شما می‌توانید این کار را با حذف تعداد معینی فریم، کاهش رنگ‌ها یا انجام فشرده سازی با ابزار انجام دهید. ابزارهای آنلاین رایگانی برای فشرده سازی GIF‌ها مانند Freeconvert، GIF Compressor و ezgif وجود دارد. علاوه بر این می‌توانید فیلم‌ها را به GIF و بالعکس تبدیل کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از Wondersahre UniConverter‌ گیف‌ها را به تصاویر، فایل‌های صوتی یا سند تبدیل کنید.

چگونه فایل‌های GIF پاک شده را بازیابی کنیم؟

Wondershare Recoverit یکی از بهترین برنامه‌های رایگان برای بازیابی فایل‌های GIF از دست رفته و آسیب‌دیده است که با سیستم عامل‌های ویندوز و macOS سازگار است. این نرم‌افزار می‌تواند فایل‌های شما را تقریبا از انواع رسانه‌های ذخیره‌سازی مانند تلفن همراه، ‌هارد دیسک، درایوهای USB، کارت حافظه، دوربین‌های دیجیتال و غیره بازیابی کند.

سوالات متداول در مورد گیف

آیا می‌توان از فایل‌های GIF برای عکس‌های با وضوح بالا استفاده کرد؟

فایل‌های تصویری GIF فقط می‌توانند حاوی ۲۵۶ رنگ باشند که آن‌ها را برای عکس‌های با وضوح بالا از دوربین‌های دیجیتال نامناسب می‌سازد. فایل‌های JPEG به دلیل قابلیت نمایش میلیون‌ها رنگ مختلف، گزینه محبوب‌تری برای عکس‌های حاوی جزئیات واضح هستند.

آیا قانون کپی رایت در مورد گیف‌ها اعمال می شود؟

بسیاری از گیف‌ها که در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شوند، حاوی تکه‌هایی از مطالب دارای حق چاپ هستند،مانند تصاویر فیلم‌ها. برای دارندگان حق چاپ معمول نیست که علیه افرادی که گیف‌ها را برای استفاده غیرتجاری ایجاد می‌کنند، اقدام قانونی انجام دهند، اما بهتر است که احتیاط کنید. با این حال، مشاغلی که از GIF های متحرک برای اهداف تجاری استفاده می کنند، باید قوانین و مقررات محلی خود را هنگام انتخاب تصاویر GIF رعایت کنند.

آیا محدودیتی در اندازه فایل GIF وجود دارد؟

بسیاری از ابزارهای آنلاین ایجاد GIF حجم فایل‌هایی را که می‌توانید بسازید محدود می کنند که حداکثر 200 مگابایت است. محدودیت‌های زمانی نیز اعمال می‌شود، برخی از ابزارها طول یک GIF متحرک را در 15 ثانیه محدود می‌کنند.

آیا می توانم صدا را به فایل GIF خود اضافه کنیم؟

از آنجا که فایل‌های ویدیویی واقعی نیستند، GIF‌ها قادر به حمل صدا نخواهند بود. فرمت‌های محبوب فایل‌های ویدئویی مانند AVI، MP4 و WEBM می‌توانند صدا و تصویر را به طور هم‌زمان داشته باشند.

تفاوت بین فایل های GIF و PNG چیست؟

فرمت PNG جدیدتر از فایل GIF است، اما مزایای مشابهی از جمله فشرده سازی را ارائه می‌دهد. یک تفاوت اصلی این است که فقط GIF ها از انیمیشن پشتیبانی می کنند. برخی از افراد PNG را به GIF برای گرافیک‌های استاتیک وب سایت ترجیح می‌دهند، زیرا می‌توانند بیش از 16 میلیون رنگ را به جای 256 نمایش دهند.

یادداشت پایانی

با توجه به توضیحاتی که در بالا ذکر شد تصاویر متحرک و فیلم‌های کوتاه با فرمت گیف در حال حاضر از جایگاه ویژه‌ای بین کاربران شبکه‌های اجتماعی برخوردار است. از این رو برخی از کانال‌ها و سایت‌ها صرفا به تولید، جمع‌آوری و انتشار فایل‌های گیف می‌پردازند؛ که این خود نمود موفقیت این ابزار واکنشی است. با توجه به بازدید بسیار گیف‌ها کاربران و دارندگان کسب و کار اینترنتی به وفور از آن‌ها استفاده می‌کنند، چراکه ساده بوده و دانلود آن برای کاربر زمان زیادی نمی‌گیرد.