استیکر

استیکر (sticker) چیست و چه کاربردی دارد؟

 

استیکر به عکس، تصویر و یا برچسبی گفته می­شود که هدف آن انتقال بهتر احساسات در دنیای مجازی و شبکه ­های اجتماعی است. زیرا با پیدایش فضای اینترنت همه ما نیاز به تصاویری پیدا کردیم تا بتوانند عواطف و احساسات ما را بهتر منتقل کنند.

پس با توجه به نقش پررنگی که این برچسب­های جذاب در روابط مجازی ما دارند؛ تصمیم گرفتیم تا در این مقاله شما را با برچسب و انواع آن آشنا کرده و کاربرد هر یک از آنها را شرح دهیم.

پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که هنوز دلیل پیدایش این برچسب ­ها را نمی­دانید تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا به تاریخچه پیدایش آنها و نقشی که در شبکه­ های اجتماعی ایفا می­کنند بپردازیم.

تاریخچه پیدایش استیکر   

اگر بخواهیم به صورت دقیق در رابطه با تاریخچه این برچسب ­ها صحبت کنیم بهتر است به رقابت بین کشور ژاپن و کره­ جنوبی اشاره­ای داشته باشیم. زیرا کشور ژاپن به عنوان مخترع ایموجی­ ها، جایگاه ویژه­ای در نرم­ افزارهای پیامرسان به دست آورده بود و کره­ جنوبی در پی رقابت با جایگاه ژاپن اقدام به خلق استیکرها کرد.

به طوری که همه ما در سال 2013 و توسط نرم­ افزار لاین، شاهد محبوبیت و همه ­گیر شدن این برچسب­ها بودیم. حتی گفته می­شود که در آن زمان­ ها عده­ ای حاضر شدند تا برای داشتن برچسب­ های اختصاصی هزینه­ های قابل توجهی را متحمل شوند.

چه تفاوتی میان استیکر و ایموجی وجود دارد؟

باتوجه به نکات گفته­شده ممکن است بپرسید که تفاوت ایموجی و استیکر در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ایموجی­ها هیچ تفاوتی با کاراکترهای الفبایی ندارند. زیرا در کنسرسیوم جهانی یونیکود شکل و ظاهر هر یک از ایموجی ­ها از قبل تعریف شده است و این یعنی همان­قدر که حرف S روی کیبورد دارای معنا و مفهوم است، ایموجی لبخند هم مفهوم و معنای خاص خود را دارد.

اما برچسب­ها هیچ محدودیتی در ظاهر گرافیکی و نوع پیغام خود ندارند. به طوری که می­توان از تصویر اشخاص مختلف تا مراسم­های گوناگونی که در سرتاسر دنیا برگزار می­شود برچسب­های اختصاصی تولید کرده و آنها را با افراد مختلف به اشتراک گذاشت.

معرفی انواع استیکر

پیش­تر اشاره کردیم که این تصاویر برای ایجاد تعامل و بیان احساسات استفاده می­شوند. اما سوال اینجاست که چه تفاوتی میان انواع آنها وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این برچسب ­ها به دو دسته ساده و متحرک تقسیم می ­شوند.

اما توجه داشته باشید که هر شبکه اجتماعی برای رعایت قوانین برند­سازی مجبور به استفاده از عکس ­برگردان ­های مخصوص به خود است و دقیقا به همین دلیل در صورت نصب نرم ­افزار­های مختلف، شاهد برچسب ­های مخصوص به همان نرم ­افزار خواهید بود.

نکته قابل توجه دیگر این است که به هیچ عنوان استیکر متحرک را با گیف متحرک اشتباه نگیرید. زیرا برچسب متحرک یک تصویر همراه با متن است که در یک جهت ثابت به حرکت درمی­آید. با این تفاوت که گیف متحرک می­تواند تک ه­ای از یک ویدیو باشد که به صورت مرتب و بی­صدا برای شما پخش خواهد شد.

کاربرد استیکر

یکی از متداول­ترین سوالات در رابطه با برچسب این است که آیا کاربرد آن فقط برای چت­ کردن در فضای مجازی است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که یک تصویر می­تواند از هزاران کلمه گویاتر باشد. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی و بررسی کامل کابردهای این برچسب ­ها بپردازیم.

کاربرد استیکر در فروش محصولات

اگر قصد راه ­اندازی کسب ­و­کار خود در فضای مجازی را داشته باشید، قطعا برای معرفی محصولات، اعلام حراج ­ها و معرفی مشخصات محصولات خود نیاز به برچسب خواهید داشت.

به همین دلیل اکثر بیزنس ­های موفق، اقدام به تولید برچسب اختصاصی خود کرده و به این ترتیب با مشتریان خود بهتر در تعامل خواهند بود. از طرف دیگر توجه داشته باشید که داشتن برچسب اختصاصی می­تواند تاثیر خیلی زیادی در برندسازی کسب­و­کار شما داشته باشد.

زیرا اگر برچسب کاربردی و زیبایی را برای بیزنس خود خلق کنید، این برچسب­ها در میان مردم وایرال شده و به فروش بیشتر محصولات شما کمک زیادی خواهند کرد.

کاربرد استیکر در آموزش مجازی

یکی دیگر از کابردهای برچسب در آموزش ­های مجازی است. به طوری که اگر مدیر یک کانال آموزشی باشید، برای اعلام تاریخ، ساعت برگزاری کلاس­ها، نوع جلسه آموزشی و .... نیاز به برچسب پیدا خواهید کرد.

از طرف دیگر اگر به عنوان یک مدرس اقدام به ساخت برچسب­ های اختصاصی خود کنید، ظرف مدت کوتاهی شاهد افزایش بازدیدکنندگان و دانشجوهای خود خواهید بود. زیرا این برچسب ­­های اختصاصی می­توانند تعریف کننده شغل و حرفه شما در فضای مجازی باشند.

کاربرد استیکر در مدیریت کانال­ های عمومی

کانال ­های عمومی، فن­پیج، فان و... جزو آن­ دسته کانال­ هایی هستند که هواداران زیادی دارند. به طوری که اصولا هر حساب ­کاربری داخل چند کانال این چنینی عضو است. بنابراین سوال اینجاست که برچسب چه کاربردی در این کانال­ها ایفا می­کند؟ آیا ممکن است که مدیران کانال ­های عمومی بتوانند بدون برچسب به فعالیت و مدیریت کانال خود بپردازند؟

در پاسخ به سوالات بالا باید بگوییم خیر. زیرا احساسات پایه اصلی کانال­ های این چنینی است. بنابراین فرقی نمی­کند که مدیران کانال­ های عمومی قصد انتشار محتوای خنده­دار دارند یا محتوای انگیزشی را ترجیح می­دهند، مهم این است که تنها راه ارسال عواطف و احساسات آنها از طریق استیکر و برچسب امکان­پذیر خواهد بود.

نکته قابل توجه دیگر این است که اگر مدیران نتوانند با کاربران خود تعامل داشته باشند، مخاطبین آنها روز­ به روز کمتر خواهد شد. تا جایی که تعداد اعضای کانال­ به صفر خواهد رسید. بنابراین مدیران مجبورند برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی از گیف و برچسب­های تعاملی در هنگام انتشار محتوای خود استفاده کنند.

استیکر متحرک چیست و چه کاربردی دارد؟

حال که به اندازه کافی با برچسب و کاربردهای بی­نظیر آن آشنا شدیم نوبت به معرفی برچسب متحرک می­رسد. باید بگوییم که این برچسب ­ها اولین بار در سال 2019 توسط پیام­ رسان تلگرام به دنیای مجازی معرفی شدند. به این ترتیب ظرف مدت زمان کوتاهی بین مردم وایرال و محبوب شده و به سایر پیام­ رسان ­ها حتی واتس­اپ اضافه شدند.

توجه داشته باشید نکته­ای که موجب محبوبیت آنها شد بیشتر به رابط گرافیکی و هویت بصری ارتباط داشت. زیرا تماشای تصاویری که در عین جذابیت تحرک بامزه ­ای دارند، باعث صرف زمان بیشتر کاربران در پیام ­رسان­ های اجتماعی شد. به این ترتیب فروش و بازدید در کانال ­های عمومی و تخصصی با سرعت زیادی رشد کرد و یکبار دیگر به محبوبیت شبکه ­های اجتماعی اضافه شد.

استیکر در انواع شبکه­ های اجتماعی

پیش­تر اشاره ­کردیم که هر یک از شبکه­ های اجتماعی برچسب مربوط به خود را دارند. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با شبکه­ های اجتماعی که در پیام­رسان خود از برچسب استفاده می­کنند آشنا کنیم.

 

نرم ­افزار تلگرام

تلگرام یک پیام رسان محبوب در بین ایرانی­ هاست. به طوری که حتی با وجود فیلتر­شدن چیزی از میزان محبوبیت و مخاطبین آن کم نشد. این نرم­ افزار پیام ­رسان دارای انواع استیکر عاشقانه، متحرک، ورزشی، تعاملی و .... است که فرقی نمی­کند به دنبال چه نوع برچسب و محتوایی باشید، مهم این است که حتما برچسبی که با سلیقه شما تطابق دارد را پیدا خواهید کرد.

دلیل محبوبیت استیکرهای تلگرام چیست؟

بزرگ­ترین مزیت تلگرام که باعث محبوبیت بیش از حد آن نسبت به سایر پیام ­رسان­ها می­شود، امکان ساخت برچسب­های شخصی است که برای ساخت آنها نیاز به تصویر­های بدون پس­زمینه (transparent)  و ربات مخصوص تلگرام داریم.

بنابراین برای ربات تلگرام مهم نیست که قصد ساخت برچسب با تصاویر شخصی خود یا تصاویر خواننده مشهوری را داشته باشید، خبر خوب این است که به کمک ربات تلگرام قادر به تولید انواع برچسب­ها خواهید بود.

پس می­توان گفت که به همین دلیل اگر تجربه گشت و گذار در فضای تلگرام را داشته باشید، خواهید دید که برای انواع مراسم ­های شب­ یلدا، جام ­جهانی و تبریک­ های سال نو برچسب ­های اختصاصی تولید و در اختیار کابران قرار گرفته شده است.

نحوه اضافه کردن استیکر به تلگرام

یکی از متداول­ ترین سوالاتی که در رابطه با برچسب ­های این نرم ­افزار از ما پرسیده می­شود؛ نحوه اضافه کردن آنها است. توجه داشته باشید که فرقی نمی­کند به دنبال استیکر جدید هستید یا متحرک، مهم این است که روش ذکر شده برای تمام برچسب­ها و حتی برای گیف عاشقانه و گیف متحرک قابل اجرا خواهد بود.

نحوه انجام این­کار به دو روش صورت می­گیرد. در روش اول اگر در حین چت با کسی یا گشت و گذار در کانال­ها و گروه­های تلگرامی از یک برچسب خوشتان آمد، با کلیک روی آن یک صفحه برای شما باز می­شود.

این صفحه حاوی مجموع ه­ای از برچسب ­های مرتبط با همان برچسبی است که روی آن کلیک کرده بودید که دو دکمه در پایین آن دیده می­شود. دکمه اول بستن پنچره و دکمه دوم اضافه­کردن برچسب نام دارد که در صورت علاقه به داشتن آن برچسب می­توانید روی گزینه اضافه کردن برچسب کلیک کنید.

در روش دوم به سایت­ هایی که برچسب ­های اختصاصی تولید می­کنند مراجعه کنید. در این وب­ سایت­ها بعد از انتخاب تصویر مورد نظر روی دکمه دانلود که در انتهای هر تصویر وجود دارد کلیک کنید. در صورتی که پیام رسان تلگرام روی دستگاه شما نصب باشد، برچسب تعاملی به صورت خودکار روی تلگرام شما نصب خواهد شد.

نرم ­افزار ایتا

نرم ­افزار ایتا یک پیامرسان ملی است که مشابه با دو پلتفرم تلگرام و واتس­اپ طراحی شده است. زیرا ظاهر و رابط کاربری مشابه با تلگرام دارد و خلاف واتس­اپ از حافظه ابری برای جابه­حایی اطلاعات استفاده می­کند. به این ترتیب علاوه بر دسترسی به کانال­ های مختلف قادر به آپلود و دانلود بینهایت فایل­های مورد نظر خود خواهید بود.

استیکر ایتا

همان­طور که اشاره کردیم این نرم ­افزار مشابه با تلگرام طراحی شده است. بنابراین فرقی نمی­کند که با هدف برقراری ارتباط مجازی از ایتا استفاده می­کنید یا قصد تاسیس یک کانال را دارید، مهم این است که تمام امکانات تلگرام به همراه تمام برچسب­ هایش داخل این نرم­افزار ملی وجود دارد. همچنین برای اضافه­ کردن این برچسب­ها می­توانید از خود پیام رسان و یا وب­سایت­ هایی که برچسب اختصاصی برای ایتا تولید می­کنند استفاده کنید.

نرم­ افزار روبیکا

بعد از معرفی نرم­افزار­های تلگرام و ایتا نوبت به پیام­رسان روبیکا می­رسد که این روزها 3 میلیون کاربر فعال دارد. باید بگوییم خلاف ایتا که با پلتفرم­های تلگرام و واتس­اپ در رقابت بود؛ روبیکا سرویس­ها و خدمات خود را برای رقابت با شبکه اجتماعی اینستاگرام طراحی کرده است.

زیرا مشابه اینستاگرام، علاوه بر امکاناتی مانند استوری و اکسپلور دارای یک پیام­رسان اختصاصی است و هر جا که صحبت از پیام­رسان باشد قطعا پای استیکر و برچسب­های خاص نیز در میان خواهد بود.

استیکر روبیکا

پیش­تر اشاره کردیم که داخل نرم­افزار روبیکا یک پیام­رسان تعبیه شده است. ممکن است بپرسید که آیا رابط کاربری این پیام­رسان مشابه با پیام­رسان ساده اینستاگرام طراحی شده یا تفاوت­هایی میان این دو وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر و این دقیقا همان مزیت­رقابتی است که روبیکا در رقابت با اینستاگرام ارائه می­دهد. پس خبر خوب این است که پیام­رسان روبیکا رابط کاربری مشابه با تلگرام دارد. زیرا قبلا گفتیم که نرم­افزار تلگرام با سلیقه اکثر ایرانی­ها مطابقت دارد. به همین دلیل در طراحی پیام­رسان روبیکا از پلتفرم تلگرام ایده گرفته­ شده است.

بنابراین می­توان گفت که برچسب­های روبیکا مشابه با برچسب­های موجود در تلگرام و ایتا خواهد بود. پس اگر علاقه­مند به برقراری ارتباط و چت در پیام­رسان روبیکا را دارید، توجه داشته باشید که برای اضافه­کردن برچسب مورد­علاقه خود یا از پیامرسان روبیکا استفاده کنید و یا به سایت­هایی که برچسب اختصاصی تولید می­کنند مراجعه کنید.

جمع­ بندی

صحبت ما در رابطه با معرفی استیکر و کاربردهای آن همین جا به پایان رسید. توجه داشته باشید که حتی اگر یک کاربر معمولی در فضای مجازی هستید؛ نقش برچسب­ها را دست کم نگیرید. زیرا تمام ابزارهایی که در نرم­افزارها و پیام­رسان­ها به وجود می­آیند؛ صرفا برای کمک به برقراری ارتباط ما انسان­ها با یکدیگر خواهد بود. به علاوه این­ها فراموش­نکنید که اگر از تمام ابزارهایی که فضای مجازی در اختیار شما قرار می­دهد استفاده کنید، هم توانایی پروموت محصولات و خدمات خود را خواهید داشت و هم ارتباطات راحت­تری را برقرار خواهید کرد.